Ритейлери і влада сіли за стіл переговорів

і об'єднали зусилля для захисту прав споживачів

11 грудня під час круглого столу «Зміни в законодавстві - дієвий механізм врегулювання кризи в системі захисту прав споживачів в Україні» керівники Держспоживінспекції України, провідні гравці ринку роздрібної торгівлі і всесвітньо відомі компанії-виробники побутової техніки та електроніки озвучили рекомендації щодо зміни в законодавстві, регулюючому захист прав споживачів і роботу контролюючих органів. Круглий стіл пройшов під егідою Європейської Бізнес Асоціації на запрошення Держспоживінспекції України.

Мета ініціативи - захист цивілізованої торгівлі і прав споживачів шляхом удосконалення чинного законодавства про захист прав споживачів. Оператори ринку роз'яснили ситуацію, вказавши на конкретні приклади недосконалості в законодавчій базі, а також на руйнівні наслідки дій Держспоживінспекції для галузі і захищеності споживача в цілому.

Частка цивілізованого ринку побутової техніки та електроніки України становить до 40%. Лідери ринку ─ торгові мережі «Ельдорадо», «Фокстрот» і «Comfy» ─ опинилися під пильною увагою Держспоживінспекції і отримали, в цілому, приписи на більш ніж 500 млн. грн. штрафів. Рітейлери не раз називали їх неправомірними, згубними для бізнесу та такими, що не мають нічого спільного із захистом прав споживача. Думка мереж була почута.

- Основна сума штрафних санкцій була пов'язана з претензіями щодо недопуску перевіряючих до документів. Специфіка ведення бізнесу в тому, що всі оригінали бухгалтерських документів від виробників-постачальників знаходяться в центральному офісі і не можуть перебувати у всіх точках продажів. Після перевірки основної документації всі претензії щодо недопусків, а, отже, за основними сумами штрафів, зняті, - прокоментували в мережі «Фокстрот».

- На підставі цих перевірок виник діалог учасників круглого столу з Держспоживінспекцією, в ході якого відомство підтвердило, що у мереж немає контрафактної та несертифікованої продукції, - зазначив на брифінгу після круглого столу співзасновник Групи компаній «Фокстрот» Валерій Маковецький. - Вся продукція у нас офіційна, «біла», сертифікована і підготовлена для ринку України. Наші товари належним чином забезпечені гарантійним і післяпродажним обслуговування. Ми чітко показали, де в галузі знаходяться проблемні точки, адже у нас одна мета - забезпечити споживачів  якісною продукцією, тому зараз у нас практично всі гострі питання зняті.

- Мережі не є критичним фактором з точки зору порушень, а є сумлінними підприємствами. Проблема ж криється в нецивілізованому роздробі, - сказав генеральний директор мережі «Comfy» Геннадій Вербиленко. - Все прозоро в організованому роздробі. Самі постачальники теж частково беруть на себе захист прав споживачів. Неорганізований роздріб - ось чинник нечесної конкуренції, особливо враховуючи тиск падаючого ринку.

Учасники круглого столу звернули увагу на недосконалість норм законодавства щодо захисту прав споживачів і на актуальні питання в сфері врегулювання порядку донесення інформації про товар ─ побутову техніку та електроніку  та  до споживачів в роздрібних мережах.

«Мова йде не про «поганий» або «хороший» закон, а про його інтерпретації органами виконавчої влади. Перегляду потребує робота з сучасними мережевими підприємствами, а також з інтернет-торгівлею, необхідно уточнити і деталізувати порядок проведення перевірок та застосування штрафних санкцій», - говорить Максим Байдик, директор юридичного департаменту торговельної мережі «Ельдорадо».

Учасники переговорів запропонували сформувати робочу групу з представників бізнесу і експертного співтовариства для внесення змін в існуюче законодавство і ввести її до складу робочої групи при Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України, яка зараз працює над змінами до законодавчих актів.

За результатами обговорення було підписано Меморандум про взаєморозуміння між Державною інспекцією України з питань захисту прав споживачів і компаніями - імпортерами та мережами «Фокстрот» і «Comfy» для боротьби з контрафактною і контрабандною продукцією на споживчому ринку України. Від імпортерів Меморандум підписали керівники представництв Bosch-Siemens, Samsung Electronics Ukraine, Philips Ukraine, De'Longhi Ukraine, Indesit Ukraine, Gorenje.
- Компанії-члени комітету роздрібної торгівлі (великі роздрібні мережі, наприклад, «Фокстрот», «Комфі») мають прямі договори із представництвами виробників, які поставляють товари, які були офіційно ввезені в Україну і відповідають нормам національного законодавства, - підтвердив слова рітейлерів Сергій Максимов, комерційний директор «Bosch-Siemens», голова комітету електротехніки Європейської Бізнес Асоціації. - Компанії-члени Асоціації готові приєднатися до процесу вдосконалення законодавства щодо захисту прав споживачів і звертаються з проханням створити відповідну робочу групу за участю представників бізнесу та зацікавлених органів влади.

Представники торгової мережі «Ельдорадо» відмовилися від підписання Меморандуму, заявивши, що готові взяти найактивнішу участь у розробці змін до чинного законодавства, об'єднавши зусилля з ключовими учасниками ринку, однак після успішного відновлення своєї бездоганної репутації шляхом заперечування неправомірних дій Держспоживінспекції в суді.

- Меморандум відкритий, ми чекаємо, що до нього, крім провідних операторів ринку, приєднаються дрібніші учасники ринку. Це відкриті двері для чесних, прозорих виробників і реалізаторів побутової техніки для українського ринку, - запросив до співпраці глава Держспоживінспекції України Сергій Орєхов.

ГКФрозвиває бренди