Тренди воєнного часу: Ринок побутової техніки і електроніки сьогодні є стабільним, а попит – прогнозованим

В’ячеслав Склонний, комерційний директор мережі Фокстрот, у власній колонці окреслив основні тренди ринку побутової техніки та електроніки у поточній ситуації

Сьогодні гравці ринку ПТіЕ знаходяться в «Оці циклону». Крок у будь-який бік означає моментальне потрапляння у зону надзвичайної небезпеки, і все, що залишиться – дивитись у маленьку шпаринку чистого неба та сподіватись, що власної швидкості вистачить крокувати разом за бурею.

1. Дефіциту не буде. І це гарна новина. Абсолютна більшість учасників ринку відновили логістичні ланцюги. Полиці магазинів наповнюються асортиментом. Проте очікувати різноманіття на рівні довоєнного не варто – асортимент зменшився на 30-50% від категорії до категорії. Приміром, в кожній категорії великої побутової техніки сформовано матрицю мінімум з 15-20 товарів. І цей мінімум магазини вже забезпечують. В смартфонах зараз мінімальна матриця – близько 50 моделей без врахування кольору і розміру пам’яті. З їх врахуванням – понад 100.


2. Ексклюзивні моделі доведеться чекати. Якщо клієнт бажає придбати техніку з екслюзивної лінійки, він має розуміти, що потрібно буде чекати і чекати довго, оскільки товар прямує переважно з країн Європи. А там, на відміну від України, ритейлери не тримають на складах велетенський асортимент, щоб за першої потреби за 1-2 дні доставити клієнту покупку. Термін доставки звичайних моделей становить від 2 до 6 тижнів, що для споживача в Україні, навіть під час війни, неприйнятний. До цього ми додаємо термін поставки в Україну (2-3 тижні) і отримуємо термін – від одного до трьох місяців очікування на омріяний девайс.

3. Магазинів стане менше. За очікуваннями ринку, кількість магазинів (без врахування окупованих територій та територій на яких ведуться бойові дієї) скоротиться. За різними оцінками, ми очікуємо скорочення від 20% до 40% магазинів мереж усіх учасників ринку. Але з іншого боку, в кожному, навіть маленькому містечку, магазин побутової техніки буде присутній. В даному питанні мова йде про оптимізацію мережі і рентабельність того чи іншого магазину. Кількість магазинів зменшуватиметься, асортимент скоротиться, але можна буде замовити зі складу чи іншого магазину і максимум за 3-4 дні товар буде доставлений прямо додому клієнту.


4. Ціни зростуть. Протягом останніх 6 місяців ціни підвищувалися щонайменше 3 рази. Середнє подорожчання становить від 15 до 20%, і це надзвичайно небагато. Мережі і постачальники роблять усе можливе і неможливе для того, щоб мінімально піднімати ціни, і на ринку не відбулася «шокова зупинка попиту».

Причини, що зумовлюють ріст цін:
  • 95% – техніки імпортного походження, ціна якої напряму залежить від курсу валюти. Зростання валюти до 23 лютого 2022 р. становить 33%. Тобто всі закупівлі у гривні зросли на 33%.
  • логістика. Вона значно дорожчала і до війни. Для прикладу вартість фрахту морем (найбільш дешевий спосіб) за 2020-2021 роки зріс у 4 рази. Деякі перевізники анонсували ціни у 12-14 тис. доларів за контейнер. Під час війни до цієї суми додаємо ще вартість перевезення з Європи в Україну, що також зросла у 4 рази. У підсумку вартість перевезення з Китаю може становити більше ніж вартість самих товарів. Загалом, на сьогодні логістика додає до вартості товарів ще близько 5%.
  • світовий тренд подорожчання побутової техніки. Вартість чіпів зросла за 2 роки у 12 разів, металу – у 2,5 рази, полімерів – на +50%, енергоносіїв – на +50%. Постачальники вже анонсували подальше зростання цін у валюті від 5 до 10%.
Якщо зібрати три основні фактори, отримуємо 48% зростання ціни. Тобто товар, що коштував до війни 10 000 грн. (умовний середній телевізор чи холодильник), вже у вересні-жовтні коштуватиме 15 000. Також усі очікують рішення про додатковий податок у 10% на купівлю валюти. Це прямо додасть до вартості техніки 10%. У нашому прикладі – 1 500 грн, адже вплине на всі перелічені фактори разом.


5. Продажі тривають. Усі гравці ринку прогнозують, що продажі побутової техніки та електроніки продовжуватимуться. Важко уявити собі родину в Україні, яка при серйозній несправності залишиться без холодильника чи пратиме власноруч. Залишитися в такі часи без смартфону просто небезпечно. У смартфоні зараз половина нашого життя: додаток «Тривога», перелік із заправками, що працюють і на яких є паливо, документи, новини і багато іншого.

Та безумовно, що для багатьох родин купівля побутової техніки з повсякдення перейде у покупку, яку потрібно планувати і на яку потрібно збирати кошти тривалий час. Від багатьох товарів клієнти відмовляться, або перенесуть її до перемоги України. Це передусім телевізори (бо ноутбук чи планшет для роботи і навчання важливіший), роботи-пилосмоки (бо можна прибрати і звичайним, дешевшим), кавові машини (бо кава, зварена в турці, теж дуже смачна).

Отже, ринок побутової техніки і електроніки на зараз є стабільним, попит – прогнозованим, позиція ритейлерів – все буде Україна.

ГКФрозвиває бренди