6 липень 2016
Що зупинить контрабанду техніки в Україні?
Це питання обговорювали учасники ринку побутової техніки та електроніки, чиновники виконавчої і законодавчої влади під час круглого столу на тему: «Як контрабанда техніки вбиває легальний бізнес в Україні»
5 липня в прес-центрі «Українські Новини» керівники найбільших компаній-представників галузі – «Samsung Electronics Україна», «Sony Україна», «Canon Україна», «Фокстрот», «Алло», Rozetka.ua, чиновники департаменту боротьби з митними правопорушеннями Державної Фіскальної служби та члени комітету податкової і митної політики Верховної Ради України дискутували про те, чому в Україні досі немає успіхів у боротьбі з контрабандою техніки та електроніки.
Частка контрабанди товарів у цьому секторі ринку стрімко зростає: наприклад, в категорії ІТ-товарів вона варіюється від 15% до 40%, а серед смартфонів становить близько 25% (за даними Асоціації підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ). Зі слів генерального директора «Sony Україна» Тацуо Такахасі, у випадку з преміум-смартфонами Sony вона становить 45%, а по телевізорах з великим екраном – усі 60%.
Менеджер комітету побутової техніки та електроніки Європейської Бізнес Асоціації Вікторія Кулікова підтвердила цю тенденцію даними від дослідницької компанії «ГФК Юкрейн» (входить до складу міжнародної дослідницької мережі GFK): «частка« сірого» і «чорного» ринків смартфонів і ноутбуків становить 15-20%, планшетів – 20%, а фотокамер – 20-25%.
Не менш категоричні в оцінках ситуації вітчизняні продавці техніки.
- У будь-якій країні є контрабанда – але це 3-5% від загального ринку, у нас в Україні цифра досягає 40%, – вважає керівник Групи компаній «ФОКСТРОТ» Валерій Маковецький.
На думку Валерія Маковецького, причина полягає в недосконалості законодавства та відсутності зобов'язання українських продавців при продажу імпорту працювати тільки з реєстратором розрахункових операцій (РРО).
- В Україні є законодавчо закріплені правила про те, що кожна людина може для особистого користування привезти в Україну товару на 150 евро (500 евро для автотранспорта), – говорить Валерій Маковецький. – Не порушуючи закон, 30 осіб провозять через кордон товар на цю суму, зрозуміло, не для себе, а для подальшої реалізації. Віддають митниці 5 євро з кожного телевізора або телефона – і всі дуже раді. Тому необхідно законодавчо опрацювати механізм – як ці лазівки закрити. Для цього народним депутатам необхідно припинити займатися популізмом і прийняти закон про обов'язкове РРО для всіх підприємців, хто торгує імпортом.
Валерій Маковецький нагадав, що минулого року не вдалося ввести цю законодавчу норму про обов'язкове використання касових апаратів в торгівлі: «Тоді під Радою збиралися натовпи проплачених мітингувальників, мотивуючи свій протест то дорожнечею РРО, то ускладненням умов ведення бізнесу. Ми ж працюємо – і податки платимо, і зарплати, і не бачимо проблем! Обов’язкове використання РРО для продавців імпорту призведе до того, що 90% контрабанди піде з нашого ринку автоматично. А не зробимо цього – будемо мати порожній бюджет, низьку зарплату вчителям і іншим бюджетникам, розбиті дороги, Крим, Схід».
Загрозливу тенденцію підтверджують представники імпортерів світових брендів техніки. «Ми перестали ввозити товари фотосегмента в країну, тому що він мертвим тягарем лягає на склади дистриб'ютора, – говорить директор з продажу та маркетингу «Canon Україна» Алла Ідобаєва про наслідки такого «паралельного» імпорту. – Особливо складно продати офіційну техніку на заході країни – Львів, Львівська область, Волинь – вони «сидять» на товарі, імпортованому з сусідніх країн, купленому за оголошеннями «Замов!», «Привеземо за 3 дні!», «За цінами нижче цін дистриб'ютора на 15%». І покупець, користуючись тим, що Canon – надійна техніка, відмовляється від покупки офіційної техніки, знаючи, що вона і так буде довго працювати ».
Контрабандна техніка, не раз відзначали учасники круглого столу, не відповідає вимогам українського законодавства щодо вимог до безпеки для споживача та нормам енергоефективності, а, значить, виробник не може гарантувати її безпечне і надійне використання українськими споживачами.
Як потрібно діяти державі, щоб змінити ситуацію на краще?
Учасники дискусії, яких зібрав портал для бізнесу «Контракти.UA», запропонували комплексний підхід. Компанії-офіційні імпортери і продавці техніки пропонують владі ввести більш суворий митний контроль за так званим «паралельним» імпортом техніки та постаудит.
Одним з перших кроків в боротьбі з «сірим імпортом» має стати законодавче закріплення обов'язкового зазначення назви торгової марки в митній декларації. Директор департаменту «Мобільні пристрої» Samsung Electronics Україна Віталій Кузнєцов запропонував повернути систему реєстрації IMEI-кодів мобільних пристроїв з одночасним введенням зобов'язання операторів зв'язку відключати обслуговування пристроїв, що не пройшли протягом певного періоду таку реєстрацію.
Але справжнім «вбивцею» контрабанди та «сірого імпорту», без сумніву, стане касовий апарат для продавців імпорту. Це надійний рецепт створення здорового прозорого ринку, яким скористалася більшість країн, в першу чергу, європейських, де зараз проблема контрабанди і сірого імпорту відсутня.
5 липня в прес-центрі «Українські Новини» керівники найбільших компаній-представників галузі – «Samsung Electronics Україна», «Sony Україна», «Canon Україна», «Фокстрот», «Алло», Rozetka.ua, чиновники департаменту боротьби з митними правопорушеннями Державної Фіскальної служби та члени комітету податкової і митної політики Верховної Ради України дискутували про те, чому в Україні досі немає успіхів у боротьбі з контрабандою техніки та електроніки.
Частка контрабанди товарів у цьому секторі ринку стрімко зростає: наприклад, в категорії ІТ-товарів вона варіюється від 15% до 40%, а серед смартфонів становить близько 25% (за даними Асоціації підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ). Зі слів генерального директора «Sony Україна» Тацуо Такахасі, у випадку з преміум-смартфонами Sony вона становить 45%, а по телевізорах з великим екраном – усі 60%.
Менеджер комітету побутової техніки та електроніки Європейської Бізнес Асоціації Вікторія Кулікова підтвердила цю тенденцію даними від дослідницької компанії «ГФК Юкрейн» (входить до складу міжнародної дослідницької мережі GFK): «частка« сірого» і «чорного» ринків смартфонів і ноутбуків становить 15-20%, планшетів – 20%, а фотокамер – 20-25%.
Не менш категоричні в оцінках ситуації вітчизняні продавці техніки.
- У будь-якій країні є контрабанда – але це 3-5% від загального ринку, у нас в Україні цифра досягає 40%, – вважає керівник Групи компаній «ФОКСТРОТ» Валерій Маковецький.
На думку Валерія Маковецького, причина полягає в недосконалості законодавства та відсутності зобов'язання українських продавців при продажу імпорту працювати тільки з реєстратором розрахункових операцій (РРО).
- В Україні є законодавчо закріплені правила про те, що кожна людина може для особистого користування привезти в Україну товару на 150 евро (500 евро для автотранспорта), – говорить Валерій Маковецький. – Не порушуючи закон, 30 осіб провозять через кордон товар на цю суму, зрозуміло, не для себе, а для подальшої реалізації. Віддають митниці 5 євро з кожного телевізора або телефона – і всі дуже раді. Тому необхідно законодавчо опрацювати механізм – як ці лазівки закрити. Для цього народним депутатам необхідно припинити займатися популізмом і прийняти закон про обов'язкове РРО для всіх підприємців, хто торгує імпортом.
Валерій Маковецький нагадав, що минулого року не вдалося ввести цю законодавчу норму про обов'язкове використання касових апаратів в торгівлі: «Тоді під Радою збиралися натовпи проплачених мітингувальників, мотивуючи свій протест то дорожнечею РРО, то ускладненням умов ведення бізнесу. Ми ж працюємо – і податки платимо, і зарплати, і не бачимо проблем! Обов’язкове використання РРО для продавців імпорту призведе до того, що 90% контрабанди піде з нашого ринку автоматично. А не зробимо цього – будемо мати порожній бюджет, низьку зарплату вчителям і іншим бюджетникам, розбиті дороги, Крим, Схід».
Загрозливу тенденцію підтверджують представники імпортерів світових брендів техніки. «Ми перестали ввозити товари фотосегмента в країну, тому що він мертвим тягарем лягає на склади дистриб'ютора, – говорить директор з продажу та маркетингу «Canon Україна» Алла Ідобаєва про наслідки такого «паралельного» імпорту. – Особливо складно продати офіційну техніку на заході країни – Львів, Львівська область, Волинь – вони «сидять» на товарі, імпортованому з сусідніх країн, купленому за оголошеннями «Замов!», «Привеземо за 3 дні!», «За цінами нижче цін дистриб'ютора на 15%». І покупець, користуючись тим, що Canon – надійна техніка, відмовляється від покупки офіційної техніки, знаючи, що вона і так буде довго працювати ».
Контрабандна техніка, не раз відзначали учасники круглого столу, не відповідає вимогам українського законодавства щодо вимог до безпеки для споживача та нормам енергоефективності, а, значить, виробник не може гарантувати її безпечне і надійне використання українськими споживачами.
Як потрібно діяти державі, щоб змінити ситуацію на краще?
Учасники дискусії, яких зібрав портал для бізнесу «Контракти.UA», запропонували комплексний підхід. Компанії-офіційні імпортери і продавці техніки пропонують владі ввести більш суворий митний контроль за так званим «паралельним» імпортом техніки та постаудит.
Одним з перших кроків в боротьбі з «сірим імпортом» має стати законодавче закріплення обов'язкового зазначення назви торгової марки в митній декларації. Директор департаменту «Мобільні пристрої» Samsung Electronics Україна Віталій Кузнєцов запропонував повернути систему реєстрації IMEI-кодів мобільних пристроїв з одночасним введенням зобов'язання операторів зв'язку відключати обслуговування пристроїв, що не пройшли протягом певного періоду таку реєстрацію.
Але справжнім «вбивцею» контрабанди та «сірого імпорту», без сумніву, стане касовий апарат для продавців імпорту. Це надійний рецепт створення здорового прозорого ринку, яким скористалася більшість країн, в першу чергу, європейських, де зараз проблема контрабанди і сірого імпорту відсутня.